zondag 23 maart 2008

Noortje en eten: Rapley

Voor de geïnteresseerden: ons Noortje kreeg tot nu toe enkel borstvoeding en nog geen vaste voeding. We starten er stilaan mee en gaan dit (niet exclusief) proberen volgens de Rapley methode. Volgens deze
methode bepaalt de baby zelf wat en hoeveel hij eet. Het eten wordt niet gevoed maar ongepureerd in de hand gegeven. (meer info vind je o.a. hier: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast-voedsel/introductie-van-bijvoeding.html en http://rapleymethode.tripod.com/)
We vinden deze methode interessant en veel voordelen (zoas: babies leren gevarieerder eten, eten kan apart geproefd worden, babies houden meer de regie over hun eigen eetgedrag, oog-hand coördinatie en mondmotoriek worden gestimuleerd enz...) dus willen we haar wel uitproberen. Om kans op allergieën te minimaliseren, start je volgens huidig onderzoek best pas rond 6 maanden. Omdat ons Noor het eten op het moment uit onze mond zou halen, mag ze af en toe al eens proeven zonder dat we systematisch vaste voeding aanbieden.
Er zijn trouwens nog voorwaarden waaraan moet voldaan zijn om te starten. Meer informatie vind je via de voorvermelde links.

Diegenen die mee willen genieten van ons Noor haar evolutie op eetvlak en de methode willen leren kennen, kunnen vanaf nu geregeld een videootje bekijken.

Nummer 1: eerste oefening

Geen opmerkingen: